Jak zrobić zdjęcie na okładkę.
Kinga Rusin/SHOW
How to take a front page photo.
Kinga Rusin/SHOW
Zrobiłem to zdjęcie w 2010 roku podczas konferencji promującej nową, wiosenną ramówkę telewizji TVN, w tym m.in. kolejny sezon rozrywkowego programu You Can Dance. Podczas takiej konferencji jest chwila, podczas której telewizyjne gwiazdy pozują fotografom.
I took the photo in 2010 during the press conference promoting the spring programmes on TVN television. One of the advertised programmes was You Can Dance. During such a conference there is a moment when all the stars pose for photographers.
Miejscem jest tzw. ścianka, czyli biała, przenośna ściana z wymalowanym logo stacji lub logo danego programu. Pozuje Kinga Rusin, jedna z gwiazd telewizji TVN, wówczas prowadząca program You Can Dance.
The place where they pose is called “a wall”, the portable wall with the TV logo or a logo of a particular programme. And now we have Kinga Rusin posing, one of the biggest stars of TVN and the host of You Can Dance programme.
Fotę zrobiłem aparatem Nikon D3s z obiektywem Nikkor 24 -70mm f/2.8G ED oraz fleszem Nikon SB900. W aparacie ustawiony był program Manual z czasem 1/200 s i przysłoną f/5.6 oraz czułość ISO 500. Flesz SB 900 miał wprowadzoną korektę +2/3 oraz użyłem tzw. bracket (nie będę omawiał tego urządzenia, gdyż już wkrótce poświęcę mu osobny post). Zobaczcie metadane zdjęcia:
I took the photo with Nikon D3s with Nikkor 24 -70mm f/2.8G ED lens and flash Nikon SB900. I had manual set on with 1/200s, aperture f/5.6 and ISO 500. Flash SB 900 had exposure compensation of +2/3. I used so called “bracket” which I will not discuss now as I will devote to it a separate post. Let’s see metadata:
Zdjęcie jakie widzicie, to pełna klatka, bez kadrowania, 12 mln pikseli. Odległość z jakiej fotografowałem, ok. 2 metrów, oraz użyta przysłona zapewniały ostrość wszystkich elementów na zdjęciu. Ostre są oczy, cała twarz i wszystkie szczegóły garderoby. Zdjęcie praktycznie bez obrobki (tylko gęstość, ciemniej – jaśniej) wysłałem do agencji fotograficznej.
The photo you can see is the full frame, no cutting, 12 pixels. The fact that I took the photo from about 2 meters and the right aperture guaranteed the sharpness of all the elements in the photo. Everything is sharp in the image: eyes, the whole face, all the details of clothing. I sent the photo to the agency almost without any changes (just the density of the photo, darker-lighter).
W tym samym roku zdjęcie na okładce opublikował dwutygodnik SHOW. Na pierwszy rzut oka trudno poznać, że to moje zdjęcie. Prześledźmy co z nim zrobiono. Zdjęcie zostało wyszparowane – tzn. osoba została cyfrowo wycięta z fotografii i nałożona na inne zdjęcie o podobnej kolorystyce. Dopasowano niebieskie elementy tła do niebieskiej garderoby tak, aby wycięta osoba prezentowała się jak najbardziej naturalnie, abyśmy mieli wrażenie, że to jedna fotografia.
The SHOW magazine published the photo the same year on its front page. At first glance it is difficult to recognize the photo as mine. Let’s see what was done with it. It was extract (extract tool – silo) i.e. the person was digitally cut out from the photo and put on a different photo with similar colours. The blue elements of the background match the blue clothing of the person. It guaranteed the natural appearance and made impression that it was one photo.
Tutaj należy również zauważyć, że fota wyszparowanej Kingi Rusin została poddana obróbce. Nasycono barwy, twarz stała się bardziej ciepła. Dostosowano kolorystykę ubrania do kolorów tła. Fotografię również skadrowano przycinając je od dołu do wysokości bioder. Raz jeszcze zobaczcie zestawione zdjęcie przed i po publikacji.
One must notice that Kinga Rusin’s sharpened photo was additionally edited. The colours were strengthened, the face became warmer. The colours of clothing were adjusted to the background. The photo was also cut at Rusin’s hips. See the photo before and after the changes again.
Katarzyna Ł
Czy ma Pan z tego jakieś zyski? czy Show wziął sobie zdjęcie za darmo?
PiotrBlawicki.com
Dwutygodnik Show zdjęcie oczywiście kupił. Ja sprzedaję zdjęcia, to mój zawód. Gdyby magazyn opublikował zdjęcie wbrew prawu, to wyraźnie bym o tym poinformował na blogu.
Czy to wyczerpująca odpowiedź?
Jarek
To Pan się teraz, chwali, żali, czy co ?:)
PiotrBlawicki.com
Po 23 latach pracy w tym zawodzie i ponad 25 tysiącach opublikowanych zdjęć, to proszę mi wierzyć trudno mówić o chwaleniu się. Dla mnie to dzielenie się wiedzą.
Jarek
Aha Nie do końca byłen pewien, gdyż ton wypowiedzi jakiś taki z lekką pretensją, ale po prostu może mi się wydawało z racji tego, że teraz to wciąż ktoś pisze, że to mu zabrali zdjęcie, to zmasakrowali itd
pozdrawiam
Mateusz Marton
A, czy mogę prosić, aby wstawił Pan linka do bracketu, który nadaje się do owego fotografowania. Szukałem po różnych Polskich stronach, ale nie mogłem znaleźć nic ciekawego. Pan z racji, że pracuje Pan ponad 23 lata ma zarówno większe doświadczenie.
Na bierząco będę śledzić Pana wpisy!
Kasia
A mnie interesuje model bracketu ;D
Emilia littleglamdress.blogspot.com
myślałam, ze sesje okładkowe ciut inaczej wyglądają , fajnie, że teraz już wiem.
spojrzałam również na portfolio. Bardzo ciekawe, Podoba mi się. Z pewnością zajrzę tutaj nie raz
MRoz
Drogi Piotrze, przez tyle lat pierwszy raz coś takiego się Tobie przytrafiło? Na ściankach produkujemy tak lipne zdjęcia, że tylko do szparowania i korekty się nadają. Kasa za to jest nie najgorsza więc niech sobie przerabiają, To nie nasze buźki są masakrowane.
fotosekunda.pl
Inna sprawa jaki sens ma wersja z okładki – górne oświetlenie nieładne pokazało zmarchy na twarzy co tylko zwiększyli dodając kontrastu. Twarz jest przesadnie ocieplona co podkreśla niebieskie tło. Oryginał jednak dużo lepszy.
No i – nie tak się robi zdjęcia na okładki – tylko niektóre zdjęcia na niektóre okładki
Marek Michalak
Osobiście fotografuję w RAW-ach, bo myślałem, że z z jpg-a po obróbce trudno zachować jakość na okładkę.
Alicja Duchiewicz
Jak by nie było – zdjęcie wyszło przyjemnie